LIČNI PRATILAC DECE

Lični pratilac dece pruža individualnu podršku deci sa invaliditetom, odnosno deci kojoj je usled određenih smetnji u razvoju potrebna dodatna podrška tokom učenja i dnevnog funkcionisanja. Lični pratilac je angažovan na aktivnostima u školi i zajednici, zavisno od individualnih potreba deteta i definisanog individualnog plana usluga, a koje uglavnom uključuju pružanje pomoći detetu pri kretanju, održavanju lične higijene, uzimanju hrane, komunikaciji sa drugima, pomoć pri korišćenju prevoza, pružanje podrške tokom vaspitno-obrazovnog procesa (formalno obrazovanje i obrazovne aktivnosti u zajednici) i vođenje dokumentacije i informisanje drugih o napretku i postignuću deteta. Posao podrazumeva i reagovanje u kriznim situacijama ili prilikom pogoršanja zdravstvenog stanja deteta (npr. epileptični napadi), kao i komunikaciju sa roditeljima/starateljima. Lični pratilac u svakodnevnom radu koristi različita didaktička sredstva (udžbenici, pribor za pisanje i crtanje), rekvizite za sportske i obrazovne aktivnosti, asistivne tehnologije, individualni obrazovni plan, individualni plan usluga, dnevnik rada i izveštaj o radu. Planiranje i sprovođenje individualnog plana usluga podrazumeva rad u multidisciplinarnom timu sa socijalnim radnicima, psiholozima i defektolozima,.
Posao se obavlja najčešće u zatvorenom prostoru, ali i na otvorenom u zavisnosti od aktivnosti kojima se pruža podrška detetu. Radno vreme zavisi od školskih obaveza deteta ili radnog vremena dnevnog boravka u kome dete boravi određen broj sati tokom dana. Posao je dinamičan i zahteva punu posvećenost i visok stepen odgovornosti.
  • Empatija i usmerenost na potrebe korisnika
  • Strpljivost i istrajnost
  • Odgovornost i pouzdanost
  • Organizovanost i komunikativnost
  • Kreativnost i otvorenost
  • Dobra moć zapažanja
  • Emocionalna i psihološka stabilnost
  • Fleksibilnost i sposobnost za brzo reagovanje
  • Rad u timu
Lični pratilac svakodnevno pomaže deci i podržava ih u obavljanju dnevnih aktivnosti i razvoju i održavanju samostalnosti, što predstavlja izvor zadovoljstva i ispunjenosti. Posao je zanimljiv, dinamičan, human i raznolik.
Posao ličnog pratioca često zahteva neredovno radno vreme i rad tokom praznika. Radni dan može biti jako naporan. Takođe, ovaj posao zahteva dosta ličnog zalaganja i energije. Rad sa pojedinom decom može biti izuzetno zahtevan.
Za obavljanje poslova ličnog pratioca ne postoji formalno obrazovanje i formalna kvalifikacija, ali je potrebno pohađanje odgovarajuće obuke za sticanje licence. Lični pratilac radi u direktnom kontaktu s decom sa invaliditetom kako u okviru ustanova socijalne zaštite (centar za socijalni rad, dnevni centri, dnevni boravak za decu sa invaliditetom i dr.), tako u okviru programa podrške i dnevnih usluga u zajednici koje sprovode specijalizovana udruženja i organizacije koje pružaju ovu socijalnu uslugu.
Obuka za Ličnog pratioca dece organizovana je modularno i traje 400 sati. U okviru teorijskog dela obuke polaznici stiču znanja o zakonskoj regulativi u socijalnoj zaštiti koja se odnosi na pružanje podrške deci i mladima; procedurama i standardima za prijem deteta; tehnikama pripreme deteta za rad; merama dodatne podrške deci; didaktičko-metodološkim principima učenja; efektima različitih aktivnosti na razvoj deteta; vrstama dokumentacije koja se vodi u različitim ustanovama; i tehnikama komunikacije unutar tima, s detetom i s roditeljima.
Tokom praktičnog dela obuke polaznici se obučavaju kako da se samostalno pripreme za rad; kako da preuzmu dete i pripreme ga za vaspitno-obrazovni rad; kako da pruže podršku i pomoć pri uzimanju hrane, održavanju lične higijene, korišćenju prevoza i u kriznim situacijama; kako da pruže podršku i pomoć tokom nastave i vannastavnih aktivnosti; kako da vode odgovarajuću dokumentaciju; i kako da održavaju komunikaciju na relaciji roditelj – obrazovno-vaspitna ustanova.

Ulazni zahtevi

Moja poklapanja

Uporedi sa dostupnim profilima poslova

lični pratilac dece

Nivo 1Nivo 2Nivo 3Nivo 4Nivo 5
Zadaci za razmišljanje sa jezičkim sadržajima
Zadaci za razmišljanje sa višedimenzionalnim sadržajima
Numerički zadaci za razmišljanje
Engleski kao strani jezik

Napomena: Ulazni zahtevi su definisani u okviru četiri dimenzije i prikazani su kroz pet kognitivnih nivoa znanja i sposobnosti: 1- minimalni; 2- osnovni; 3- srednji; 4- dobar i 5-odličan.